Alla inlägg under augusti 2008

Av Deborah - 25 augusti 2008 22:38

Enligt Nationalencyklopedin så är synd: i den kristna traditionen benämning på det som skiljer människan från Gud och som tar sig uttryck i förvända relationer även till medmänniskorna och skapelsen i övrigt.

En ganska så bra förklaring ändå. För om man ser till Bibeln om vad synd är så står det så här i Joh.16:7-11:
"Men det är faktiskt bäst för er att jag går bort, annars kan inte den komma i mitt ställe som ska hjälpa och trösta er. Om jag går bort så kommer han, för jag ska sända honom till er. Och när han har kommit ska han öppna människornas ögon så att de ser sin synd och förstår Guds rättfärdighet och hans domar. För deras synd består i att de inte tror på mig. Guds rättfärdighet visar sig däri att jag går till Fadern, och ni ser mig inte mer. Och Guds dom består i att denna världens furste redan är dömd."

Alltså - det är otron som är synd. Men i den otron så gör människor som de tycker och "tror" är ok. Och det som är lite skrämmande med den undersökning som gjordes - det är att folk ser mer allvarligt på synder som kanske inte är så stora men däremot om man tex ser på synden att gå ut på krogen i syfte att ragga så tyckte 47 procent att det var en synd medan 53 procent tyckte att det var ok. En siffra jag har lite svårt att förstå. En annan av de frågor som ställdes var om det var en synd att tro på horoskop. Där svarade 61 procent att det var en synd medan hela 37 procent ansåg att det inte var en synd. Och det är minst sagt märkligt. Då kan man inte ha läst Bibeln så noga eller tagit den på allvar. För Gud säger själv i Sitt Ord att vi inte ska ha några avgudar. Och det här med horoskop ingår i New Age. Och eftersom New Age grundar sig i något ont så ska vi som kristna inte gå på det!



Undersökningen som jag nämnde går att läsa om i Dagen: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=156869

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

Av Deborah - 25 augusti 2008 16:27

Jaha. Så var det då åter dags! Jag är så hes så det är bara att vara tyst i nån vecka igen!

Börjar tröttna på det här nu! I snart tre år har det hållt på - och ganska ofta! Får ta och ringa till läkaren i morgon! Eller - får be någon göra det åt mig!

Hoppas att jag snart blir bra från det här och att dom kan ta reda på varför jag blir så hes!

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

Presentation

Omröstning

Vad är meningen med livet för dig?
 Familj
 Vänner
 Bra jobb
 Utbildning
 Jesus

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards