Alla inlägg under november 2007

Av Deborah - 26 november 2007 12:46

Jag säger det igen: lita på Gud! Han har full kontroll!

Vill tacka för all uppmuntran som jag fått - för de ord som sagts och skrivits och för den tro som funniits hos andra omkring mig. Själv har jag gått omkring och oroat mig - hur ska allt gå? Kommer vi ens att kunna betala hyran den här månaden?

Kommer hem idag och upptäcker att jag får lön som täcker hyran - fastän jag trodde att jag inte skulle få någon! Herren är så god! Tack, tack Jesus! Tack, tack Jesus!

En stor sten av mina bekymmer släppte taget om min hals idag!

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

Av Deborah - 24 november 2007 00:41

Nej - nu har det faktiskt gått för långt! När 10-12 åringar springer omkring och rånar gamla människor på deras väskor. I det här fallet en 88-årig frälsningssoldat som i 41 år har stått och samlat pengar till Frälsningsarmén och sålt Stridsropet.

Det är så att man faktiskt mår illa!

http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=index_red_2007.asp&i2=1&Id=23525&isp2=hela

"I 41 år har hon stått utanför Åhléns där hon säljer Stridsropet och samlar pengar i Frälsningsarméns bössa. Hon utsågs till Århundrats Södertäljebo 1999.
När klockan var ett stoppade Christina ner bössan i sin handväska, tog sin rullator och begav sig mot servicebussen som skulle ta henne hem igen.
När hon klev av bussen utanför Görans blommor i Mariekäll var klockan halv två och Christina började sakta gå via den bilfria lilla vägen mot sitt hem.
– Rätt som det var kommer två grabbar springande i full fart och rycker väskan.
Hon uppskattar att pojkarna var i tio–tolv årsåldern, men allt gick väldigt snabbt.
"

Jag blir så ledsen. Och jag ber för både Christina och för de två pojkarna! Att pojkarna ska få dåligt samvete och förstå vad det är de har gjort och att de kan få modet att gå till henne och säga förlåt, lämna tillbaka bössan och pengarna och sen sluta med det de sysslar med!

Det gör ont i mig. Christina är en av de varmaste människor jag fått förmånen att träffa och det här är så hemskt!

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

Av Deborah - 22 november 2007 10:13

ja, det tycker jag låter som en bra idé. Att få visa våra elever varför vi i grunden firar jul. Men nu har dom kommit med ett extremt dåligt förslag som klubbats igenom. Det blir julavslutning i kyrkan - men utan någon präst närvarande.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=145540

"Efter långa diskussioner med skolpersonal och föräldrar om Västra skolans julavslutningar i kyrkan kom man till sist fram till kärnan i problemet - prästen. Nu julavslutar man i kyrkan. Utan prästen."

Det kallar jag för hyckleri. Man vill ha sånger och den speciella julstämningen som infinner sig i en kyrka. Men att gå så långt som till att ha en präst med - det går inte för sig. Vad är det hos en präst som representerar något så farligt att det måste kallas för att man "kränker" människor om han/hon finns med och leder samlingen? Jag menar, om man nu känner sig "kränkt" av detta, men snälla nån sluta tjafsa och låt bli att gå då! Det finns viktigare saker att ta upp till diskussion i såna fall!

Att accpetera andra får aldrig bara vara en enkelriktad gata  -  det måste fungera åt båda hållen! För då är det lättare att visa respekt för andra människor!

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove 

Av Deborah - 21 november 2007 07:58

I en kommentar till Handbok för livet - som är en parafras, Bibeln skriven på ett modernare språk, utan att för den skull tappa innehållet i Bibeln - så kan man läsa det som jag kände var viktigt att ta upp. Jag börjar med kommentaren:

Jesaja säger: "Vilka dårar de är, som gör sig bilder av hjälplösa avgudar." Vi tänker oss en avgud som en staty i trä eller sten, men allt som vi tillskriver mystiska krafter eller betraktar som heligt är en avgud. Om inte 'Gud' är ditt svar på någon av följande frågor behöver du nog funderar över vad det egentligen är du tillber.

* Vem har skapat mig?
* Vart vänder jag mig i verklig kris?
* Var söker jag efter livets mening?
* Var söker jag efter hopp och trygghet?
* Vem har makten över min framtid?


Ja, frågan vi kan ställa oss är: vad är det egentligen som vi letar efter? Om vi vänder oss till Herren, vår Skapare i allt, då har vi hittat rätt. Men om vi söker inåt i oss själva och ser utifrån ett "navelperspektiv" - då är det lätt att gå fel. Det bästa vi kan göra är att rikta vår blick uppåt - mot den uppståndne Jesus - och låta Honom hjälpa oss att leva våra liv. Det är egentligen ganska så enkelt - du behöver bara säga "Ja" till Jesus.

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

Av Deborah - 18 november 2007 14:17

Om man skriver Gudsbild i Google och går in på länken för Wikipedia så kan man bland annat läsa: "Gudsbildens klarhet nådde sin höjdpunkt när Jesus på korset led för våra synder och därmed öppnade förlåtelsens och Himlens port. Därigenom avslöjades Guds kärlek på ett oöverträffat sätt".

Vi har alla olika sätt att se på Gud, oavsett om vi tror på Honom eller inte. Ja, jag hävdar faktiskt att även om man säger sig inte tro på Gud, så har man en bild av hur Han inte skulle se ut.

För mig är Gud kärlek. Jesus inte bara har kärlek, Han är kärlek. Det betyder att kärleken ifrån Jesus inte kan ta slut - för att det är något som Han är.
För mig är Gud liv. Jesus inte bara har liv, Han  är liv. Det betyder att om Han är liv så är det så för evigt - livet i Jesus tar inte slut och Han ger oss av det livet.

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

Av Deborah - 16 november 2007 08:28

Låt inte det mörker som råder i världen överskugga ljuset från Jesu kärlek. Kliv ut ur det mörka och gå in i ljuset istället. Det mörka som finns omkring dig växer till genom bitterhet, oförlåtelse och dåligt samvete. Om du däremot kan ta emot Jesu kärlek till befrielse, ta emot Hans förlåtelse så att du själv kan ge förlåtelse, slopa bitterheten som gör dig sjuk - då kan Jesu kärlek lysa igenom dig och då blir tillvaron ljusare. Jesus älskar dig, Han vill att du ska lära känna Honom. Vågar du? Risken är att ditt liv förändras - till det bättre!

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

Av Deborah - 14 november 2007 16:13

Vilket finurligt lurendrejeri! Att påstå att om man är med i en frikyrkoförsamling så hatar man automatiskt alla homosexuella personer och tycker att de borde försvinna från jordens yta. De så kallade fakta som dyker upp i Beckfilmen är inget annat än påhittat skräp. Att dessutom kalla varmt troende kristna för högerextrema terrorister - då har man gått för långt. Jag citerar från tidningen Dagen: "När Beck undrar vilka samfund det rör sig om svarar experten att det dels är de mer etablerade, som Livets Ord och Svenska evangeliska alliansen, och sedan en hel radda mer eller mindre sekteristiska rörelser som ser sig som Guds terrorister. Målet för dessa, är enligt experten: - De är mot aborter, de hatar HBT-människor, de hatar invandrare, de är för kristna friskolor. Det är en rätt grumlig sörja."  Det som blir en grumlig sörja är att göra som de gjort i det här manuset. Ja det är sant - som kristen är man i de allra flesta fall mot abort och för kristna friskolor - men att i samma mening påstå att vi hatar HBT-människor och invandrare - hur kan man få det så mycket om bakfoten? Var nånstans i Bibeln står det att man ska hata syndaren? Det står däremot att vi ska hata synden. Och det är en väsentlig skillnad på synd och syndare! Vi kan inte sätta likhetstecken mellan en människa och en företeelse! Det står inte heller att vi ska hata invandrare - och det gör vi inte heller! Varför skulle vi göra det - vi som ska älska våra medmänniskor? I det här landet påstås det att vi har yttrandefrihet - jag tror inte på det längre! När det gäller friskolor så får man starta till exempel en muslimsk skola och i den undervisningen som bedrivs även undervisa i Koranen, man har dessutom bönestunder på vissa tider. För att det anses vara viktigt. Och kanske också för att de bor i ett nytt land och måste få behålla vissa av sina traditioner. Men jag tycker inte att det är rätt att tillåta det om inte de kristna friskolorna som vi har i det här landet - får undervisa i enlighet med Bibeln! Varför ska det vara yttrandefrihet för alla andra än för just de kristna i det här landet? Läste i Aftonbladet idag att ett kristet gymnasium kritiseras av Skolverket för att de lär ut en Biblisk sanning - och då kallas det för att att man diskriminerar andra. Men hallå - vad menas? Om jag alltså säger nåt som kan tyckas ofördelaktigt om någon - även om jag inte pekar på en person utan på en företeelse - då diskriminerar jag på grund av det. Och enbart på grund av att jag följer mitt hjärta och säger sanningen därför att jag tror på Bibelns budskap och den kristna värdegrunden? Men vad händer då med alla som öppet kritiserar församlingar och enskilda kristna? Jo, de uppmärksammas och det sägs att: o äntligen säger någon sanningen. Jag undrar - vad är sanningen? Vilka är det egentligen som diskrimineras?

"Ha en välsignad dag"

/heartoflove

Av Deborah - 10 november 2007 00:13

Halleluja! Vi har en god Gud! Han är så underbart stor och Han är så underbart god! Han ser till oss alla, älskar oss så högt och ger oss bönesvar! Nu har vi återigen fått ett bönesvar och jag kan inte göra annat än att tacka och prisa Honom för det som Han gör! Det finns ingen annan som kan göra de under som Han gör! Bestående under! O, Jesus vad jag älskar Dig!


"Ha en välsignad dag"


/heartoflove 

Presentation

Omröstning

Vad är meningen med livet för dig?
 Familj
 Vänner
 Bra jobb
 Utbildning
 Jesus

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards